Algemene voorwaarden Declacare

November 2024

Hieronder vindt u onze Algemene Voorwaarden. Deze zijn steeds van toepassing als u gebruik maakt van de diensten van DeclaCare en/of een bestelling plaatst bij DeclaCare en bevatten belangrijke informatie voor u als klant. 
Lees de Algemene Voorwaarden daarom goed door. Wij raden u verder aan deze Algemene Voorwaarden op te slaan of af te drukken, zodat u ze op een later moment kunt teruglezen.

Algemeen deel
Artikel 1. Definities
1. DeclaCare: met DeclaCare bedoelen we DeclaCare B.V., statutair gevestigd in Maarssen, met kantooradres Elektraweg 5, 3144CB Maassluis, ingeschreven in het handelsregister met nummer 24369282, BTWnr: NL808003409B02. 
U kunt contact opnemen met DeclaCare via de contactpagina
2. Website: de website DeclaCare.nl en alle bijbehorende subdomeinen.
3. Consument: de natuurlijk persoon niet handelend in uitoefening van beroep of bedrijf die een Overeenkomst aangaat met DeclaCare en/of zich geregistreerd heeft op de Website. Consument wordt in de Algemene Voorwaarden uitsluitend in mannelijke vorm aangeduid maar geldt uiteraard voor alle natuurlijke personen.
4. Overeenkomst: iedere afspraak of overeenkomst tussen DeclaCare en Consument. 
5. Algemene Voorwaarden: deze Algemene Voorwaarden.
6. Schriftelijk: communicatie per brief, email en via de Website.

Artikel 2. Algemene Voorwaarden
1. Deze Algemene Voorwaarden zijn steeds van toepassing als een Consument gebruik maakt van de diensten van DeclaCare en/of een bestelling plaatst bij DeclaCare. 
2. Deze Algemene Voorwaarden zijn niet van toepassing als een persoon handelend in de uitoefening van hun beroep of bedrijf gebruik maakt van de diensten van DeclaCare en/of een bestelling plaatst bij DeclaCare. In dat geval zijn de “Algemene Voorwaarden zakelijke dienstverlening” van toepassing, hier te vinden [link]. 
3. DeclaCare behoudt zich het recht voor de Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Na Schriftelijke kennisgeving van de nieuwe Algemene Voorwaarden, zijn de nieuwe Algemene Voorwaarden van toepassing. Als de Algemene Voorwaarden zodanig worden gewijzigd dat sprake is van een wezenlijke afwijking van de toegezegde prestatie, dan kan Consument de Overeenkomst ontbinden als Consument zich niet kan vinden in deze wezenlijke wijziging. 
4. Als een bepaling in deze Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk ongeldig, in strijd met recht, niet verbindend of uitvoerbaar blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele Algemene Voorwaarden aan en zal DeclaCare een vervangende bepaling in de Algemene Voorwaarden opnemen die zoveel mogelijk zal aansluiten bij de bedoeling van de vervangen bepaling. 

Artikel 3. Prijzen
1. Alle prijzen die door DeclaCare worden genoemd, zijn inclusief BTW en andere heffingen die door de overheid worden opgelegd.
2. Als door DeclaCare verzendkosten in rekening worden gebracht, zal dit duidelijk voor het sluiten van de Overeenkomst worden vermeld. Daarnaast zullen deze kosten in het bestelproces apart worden weergegeven.

Artikel 4. Totstandkoming Overeenkomst
1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de Consument van het aanbod van DeclaCare en het voldoen aan de daarbij door DeclaCare gestelde voorwaarden. 
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden DeclaCare niet. Als de prijs van een product of dienst afwijkt van de prijs die Consument normaal zou mogen verwachten, dan is sprake van een kennelijke fout. 
3. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behalve prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
4. Consument staat in voor de juistheid van de door hem ingevoerde gegevens en Consument staat ervoor in dat hij niet handelt in uitoefening van beroep of bedrijf. Consument stelt DeclaCare direct op de hoogte als er een wijziging plaatsvindt in de gegevens.
5. Als blijkt dat bij het aangaan van de Overeenkomst door Consument onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt, heeft DeclaCare het recht om de bestellingen van Consument te weigeren, of pas aan haar verplichting te voldoen nadat de juiste gegevens van Consument zijn ontvangen of om de Overeenkomst te ontbinden zonder enige vorm van schadevergoeding aan Consument verschuldigd te zijn.  

Artikel 5. Registratie
1. Om optimaal gebruik te maken van de Website, kan Consument zich registreren via het registratieformulier/ de account-aanmeldmogelijkheid op de Website.
2. Consument moet zijn inloggegevens, zijn gebruikersnaam en wachtwoord strikt geheim te houden. DeclaCare is niet aansprakelijk voor misbruik van de inloggegevens en mag er steeds vanuit gaan dat een Consument die zich aanmeldt op de Website ook daadwerkelijk die Consument is. Alles wat gebeurt via het account van Consument, valt onder de verantwoordelijkheid en het risico van de Consument.
3. Als Consument weet of vermoedt dat zijn inloggegevens in handen van onbevoegden zijn gekomen, dan zal hij zo spoedig mogelijk zijn wachtwoord wijzigen en/of DeclaCare daarvan in kennis te stellen, zodat DeclaCare gepaste maatregelen kan nemen.

Artikel 6. Uitvoering Overeenkomst en levering van producten
1. DeclaCare neemt de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten. 
2. Alle producten worden geleverd en alle diensten worden uitgevoerd door DeclaCare, niet door of vanwege een individuele medewerker. DeclaCare heeft het recht om diensten te laten uitvoeren door een door DeclaCare aan te wijzen derde en DeclaCare behoudt zich het recht voor om zelf te wijze van transport en de verpakking te bepalen.
3. Zodra een bestelling van Consument door DeclaCare is ontvangen, stuurt DeclaCare de producten zo spoedig mogelijk toe. DeclaCare laat de producten slechts op werkdagen – niet zijnde erkende feestdagen - leveren. Voornoemde levertermijn is geen fatale termijn en is mede afhankelijk van de door DeclaCare gekozen transporteur. 
4. De verzending gaat via een door DeclaCare ingeschakelde partij (zoals PostNL). 
5. DeclaCare is bevoegd een bestelling geheel dan wel in gedeelten af te leveren. Deelleveringen kunnen afzonderlijk door DeclaCare worden gefactureerd.
6. Zodra de te leveren producten op het opgegeven afleveradres zijn afgeleverd, gaat het risico, waar het deze producten betreft, over op Consument.
7. Als een product niet meer leverbaar is of op korte termijn niet leverbaar is, kan DeclaCare in overleg met Consument een soortgelijk product van soortgelijke kwaliteit leveren. Als de Consument en DeclaCare geen overeenstemming bereiken over een soortgelijk product van soortgelijke kwaliteit, dan is Consument gerechtigd de Overeenkomst kosteloos te ontbinden. 

Artikel 7. Betaling + betalingsvoorwaarden
1. Als Consument een bestelling plaatst bij DeclaCare dan krijgt DeclaCare een vordering op Consument. Vaak zullen er tussen de zorgverzekeraar van Consument en DeclaCare afspraken zijn gemaakt op grond waarvan de zorgverzekeraar (een gedeelte van) de vordering van DeclaCare op Consument voldoet. De vordering van DeclaCare op Consument met dat bedrag verminderd. Als de zorgverzekeraar van Consument niet tot betaling overgaat, kan DeclaCare alsnog van Consument verlangen dat hij de vordering voldoet. Consument is dan gehouden de vordering te voldoen binnen 14 dagen nadat DeclaCare een betalingsverzoek aan Consument heeft gezonden. 

Artikel 8. Conformiteit
1. DeclaCare zorgt ervoor dat de producten voldoen aan de Overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de Overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. 
2. Consument is verplicht om onmiddellijk na ontvangst van het product en/of na uitvoering van de dienst te controleren of het geleverde product en/of de uitgevoerde dienst beantwoordt aan de Overeenkomst. 
3. Als het afgeleverde product en/of de uitgevoerde dienst niet aan de Overeenkomst beantwoordt, dan moet Consument binnen 14 dagen nadat hij het gebrek heeft ontdekt dan wel redelijkerwijze had moeten ontdekken DeclaCare daarvan in kennis te stellen.
4. Als DeclaCare de klacht gegrond acht, worden na overleg met Consument het relevante product hersteld, vervangen of vergoed. De maximale vergoeding is gelijk aan de door Consument betaalde prijs voor het product (en eventueel verzendkosten als de gehele bestelling niet voldoet aan de Overeenkomst). Het bepaalde in dit artikel staat een beroep op eventuele schadevergoeding niet in de weg.

Artikel 9. Herroepingsrecht / retour zending
1. Bij koop op afstand geldt soms een herroepingsrecht. Voor de producten die DeclaCare levert, geldt dit herroepingsrecht niet. De producten die DeclaCare levert, worden namelijk verstrekt in het kader van gezondheidszorg (Richtlijn 2011/24/EU) waardoor het herroepingsrecht is uitgesloten. 
2. Omdat er geen herroepingsrecht geldt, is het Consument niet toegestaan de door DeclaCare geleverde producten te retourneren, tenzij
a. DeclaCare hiervoor Schriftelijk toestemming heeft gegeven;
b. DeclaCare verzoekt aan Consument om het product retour te zenden. Dit verzoek kan onder andere worden gedaan door DeclaCare omdat DeclaCare de producten nog kan gebruiken en Consument deze niet meer gebruikt of wegens een recall. Een recall is een maatregel bestaande uit het terugroepen en verwijderen van producten in verband met een gesignaleerde (mogelijke) kwaliteitsafwijking of in verband met een geconstateerde afwijking in de veiligheid en/of (ver)werking van een artikel, waardoor het (mogelijk) niet de veiligheid en/of werking biedt die men mag verwachten. Als Consument een product mag retourneren op grond van dit lid en hiervoor kosten moet maken (bijvoorbeeld doordat Consument een product via Post NL moet verzenden) dan zal DeclaCare de kosten voor deze externe partij dragen.
3. Als Consument de producten ondanks de uitsluiting van het herroepingsrecht toch aan DeclaCare terugstuurt, dan komen de kosten van retournering voor rekening van Consument en betaalt DeclaCare niets aan Consument terug. 

Artikel 10. Klachtenprocedure
1. Als Consument een klacht heeft over DeclaCare, dan kan Consument deze klacht kenbaar maken via het klachtenformulier op de Website (link). DeclaCare en Consument maken hierbij gebruik van de klachtenregeling die eveneens op de Website (link) te vinden is.

Artikel 11. Informatie 
1. Uitingen van DeclaCare, zoals op de Website maar ook in andere materialen, zijn met de grootste zorgvuldigheid samengesteld. DeclaCare kan alleen niet garanderen dat alle informatie te allen tijde juist en volledig is. Ook is DeclaCare niet verantwoordelijk voor (kleur)afwijkingen in afbeeldingen op de uitingen van DeclaCare ten gevolge van het apparaat dat Consument gebruikt. DeclaCare is dan ook niet aansprakelijk voor (programmeer/typ)fouten en/of onjuistheden in haar uitingen of (kleur)afwijkingen, tenzij DeclaCare op grond van de wet aansprakelijk zou zijn. 
2. De afbeeldingen, tekeningen, beschrijvingen en verduidelijkingen die door DeclaCare worden verstrekt in brochures, prijslijsten, informatiefolders, presentaties en elke andere publicatie zijn alleen bedoeld als indicatieve informatie. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. 

Artikel 12. Intellectueel eigendom
1. Alle content (tekst, beeld, illustratie, data, et cetera) op de Website en uitingen van DeclaCare maar ook de door DeclaCare geleverde producten zijn auteursrechtelijk beschermd of vallen onder een ander intellectueel eigendomsrecht van DeclaCare of van andere derden (zoals leveranciers).
2. Zonder voorafgaande, Schriftelijke toestemming van DeclaCare is kopiëren, verspreiding of publicatie van de intellectuele eigendommen van DeclaCare in welke vorm dan ook verboden. DeclaCare geeft eveneens geen toestemming om het intellectueel eigendom van derden te gebruiken of de auteursrechten te schenden.
3. Consument is verplicht voornoemde intellectuele eigendomsrechten te eerbiedigen en op geen enkele wijze inbreuk te maken op deze intellectuele eigendomsrechten.

Artikel 13. Persoonsgegevens
1. DeclaCare verwerkt de persoonsgegevens van Consument conform de op de Website gepubliceerde privacy statement.

Artikel 14. Toezicht / lidmaatschap
1. DeclaCare Hulpmiddelenzorg staat onder toezicht van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). IGJ houdt toezicht op de kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg en bewaakt de rechten van de patiënt. De contactgegevens van de IGJ zijn te vinden op haar website www.igj.nl
2. Voor de wondverzorging heeft DeclaCare een erkenning van de Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH). De contactgegevens van de SEMH zijn te vinden op haar website https://www.semh.info/

Artikel 15. Slotbepalingen
1. Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
2. Voor zover door regels van dwingend recht niet anders wordt voorgeschreven, zullen alle geschillen die ontstaan naar aanleiding van de Overeenkomst of daarmee samenhangende (rechts)handelingen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement Midden-Nederland te Utrecht.